the outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van rj en linda - WaarBenJij.nu the outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van rj en linda - WaarBenJij.nu

the outback

Blijf op de hoogte en volg rj en linda

05 November 2015 | Australië, Alice Springs

In het vliegtuig naar Alice Springs zaten twee mensen die we al eerder waren tegengekomen op Fraser Island. Nu zullen er wel meer mensen dezelfde plaatsen bezoeken als ons maar deze vielen nogal op, en hebben zelfs al een naam gekregen van Robert-Jan: het Crocs koppel. Hun verschijning was nogal opvallend omdat ze vrijwel identiek gekleed waren: dit echtpaar was namelijk geheel gehuld in een crème kleurig safari pak bestaande uit crocs, een afrits broek, blouse met lange mouwen, safari hoed, buideltasje en met als toppunt zelfs een bodywarmer in dezelfde kleur, maar wat natuurlijk vreemd is bij bijna 40 graden.

Aangekomen in Alice Springs was het 42 graden en een harde wind. De beste beschrijving is dat je een föhn op de hoogste stand voor je gezicht houdt. Dit is wel even anders dan de oostkust.
Onderweg naar het hotel kwamen we langs de drankhandel waar een rij met aboritionals stond te wachten. De winkel gaat om twee uur open waardoor om kwart voor twee alle alcoholisten zich alvast verzameld hadden.

We zijn 's avonds pas de stad in gegaan omdat het ons overdag maar het beste leek om in het zwembad te blijven. Opvallend is wel de er in deze stad heel veel aboritionals rondzwerven. De alcoholisten die we overdag zagen proberen 's avonds van alles te verkopen zodat ze de volgende dag weer naar de drankhandel kunnen.

De volgende dag werden we om half zes opgehaald voor de drie-daagse trip naar de Uluru rock (Ayers rock) en omgeving. Het duurde 5 uur om met een oude bus die al meer dan een miljoen km had gereden ( aldus de chauffeur) er te komen. Onze eerdere aanwinst konden we hier meteen gebruiken, het stikt er van de vliegen! Zoals je wel eens in de zomer ziet bij de ogen van een paard. Echt niet fijn, dus de vliegennetten kwamen erg goed van pas, ook de liters water die we mee moesten nemen waren niet overbodig. We hebben allebei deze dag meer dan 4 liter water op zonder veel naar de wc te moeten.
De wandeltocht om de berg met meer dan 40 graden en een heleboel vliegen was niet echt het hoogtepunt, maar het glas champagne bij zonsondergang die de Uluru rock deed veranderen van kleur maakte een hoop goed.

s 'Avonds hebben we geslapen in een Swag, dit is een zak van tentzeil met een matrasje erin waar je met een slaapzak in kunt slapen, in de buitenlucht. niet denkend aan alle beesten die er ook kunnen zijn in de woestijn, was de sterrenhemel echt super! Omdat het daar echt donker is en de lucht niet vervuild zijn er zoveel meer sterren te zien dan in de rest van de wereld. Daarnaast koelt het 's nachts af waardoor het niet benauwd of warm is.
De volgende ochtend ging om 4 uur de wekker zodat we de zonsopkomst konden zien bij de volgende rotsformatie: de Olgas. Na ook hier een wandeling gemaakt te hebben en echt hele mooie uitzichten te hebben gezien zijn we naar de volgende camping gereden waar een duik in het zwembad echt heerlijk was! De vliegen waren er nog steeds, gelukkig gaan die slapen als de zon ondergaat.
Na nog een nacht doorgebracht te hebben in de swag ging de wekker om vijf uur om de laatste rotsformatie van de trip te gaan bezoeken: de Kings Canyon. Ook hier hebben we een flinke wandeltocht gemaakt van slechts zeven km, maar wel meer dan drie uur over gedaan omdat je naast het nemen van foto's, het wachten op de langzame mensen in de groep, deze route ook vele steile heuvels en rare paden bevatte.
De langzame in de groep waren overigens niet de oudste, maar onze zuider buren, die ook in de twintig waren maar het nodig vonden om de gehele tour al hun bagage mee te zeulen over de bergen, onvoldoende dronken en zich kleedde in meerdere lagen kleding. Waardoor een van hen overhit raakte en ziek werd. Kortom deze drie dagen hebben zij bevestigd dat de belgengrappen toch echt een kern van waarheid hebben ;)

Na de lunch was het tijd om terug naar Alice Spring te gaan. En zijn we er wel weer aan toe, om in een normaal bed te slapen!

De reisleider: Had mooie verhalen en heeft veel verteld over de aboritional cultuur. Zo weten we nu ook dat de aboritional in Alice Springs zijn, omdat ze verstoten zijn uit hun gemeenschappen. Vaak hebben ze een misdaad begaan of zijn ze alcohol verslaafd. Ze zijn niet arm, omdat ze veel geld krijgen van de regering maar niet weten hoe ze ermee om moeten gaan. Verder was de reisleider een luie hipster die vooral de toeristen al het werk liet doen en weg was als het kon zodat hij niet hoefde op te ruimen oid.
Het gezelschap: van 26 tot 70 jaar. Van backpacker tot ouders die op bezoek kwamen bij hun kinderen en samen deze reis maakten. Ze kwamen uit: Europa, VS en Australië zelf.
Het eten: niet berekend op Europeanen met veel honger waardoor er elke keer net te weinig was.
Trip totaal: De hitte, de vliegen, gebrek aan comfort en de luie reisleider was genoeg voor drie dagen.
Maar los daarvan was het zeker de moeite waard! We hebben echt heel veel mooie dingen gezien, en die moet je ook zeker gezien hebben als je in Australië bent. Verder ben ik blij dat we dankzij deze trip de routes hebben gelopen anders hadden we zeker niet zoveel mooie dingen gezien en meegemaakt, en niet zoveel kunnen lachen over het gemeleerde reisgezelschap.

• 05 November 2015 - 13:34

Gerrie:

Wat een mooie verhalen en foto's geniet nog even

• 05 November 2015 - 13:57

Marijke:

Weer een mooi verhaal ik kan het zo voor mij zien gebeuren allemaal.
    ook leuke netjes trouwens staat jullie goed.
    veel plezier nog.
    Groetjes Doss en Marijke.

• 05 November 2015 - 18:03

Marianne:

hoi allebei,

Foto's hebben we al bekeken, super mooi! Het verhaal lezen we straks, daar moeten wel even de tijd voor nemen, jeetje wat kun jij schrijven ...

Veel plezier nog.
    heel veel groetjes
    Vincent en Marianne

• 05 November 2015 - 21:47

Dieke:

hihihihiihihihihihihihihiihihihihihi! hilarisch. vooral dat je daar een stad hebt met verslaafde en criminele Aboriginals (oke das mogelijk ook wel eng, maar Linda, gelukkig hou je alles in de gaten :P).
    Vier liter water zonder veel meer plassen vind ik bizar. Mijn god!
    Warme fohn klinkt goed.

Ohhh ik ga nog even fotos kijken.
    enjoy!
    groetjes,
    Dieke.

• 06 November 2015 - 11:27

Cor:

Mooie verhalen en foto's.

Geniet ze nog samen!

Groetjes van ons.